Proces INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
stanowi podstawę do kształtowania się prawidłowych reakcji na otaczający świat.
Właściwa stymulacja mózgu przez bodźce sensoryczne jest szczególnie ważna we wczesnym okresie rozwoju człowieka, gdyż mózg małego dziecka ma największą gotowość do zmian i modyfikacji.
Zaburzenia procesów sensorycznych zaobserwowano także u: dzieci z autyzmem, dysleksją, ADD, ADHD, zaburzeniami genetycznymi (zespół Downa, kruchy chromosom X), upośledzeniem umysłowym czy uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (mózgowe porażenie dziecięce).
Problemy rozwojowe dzieci mogą być widoczne w zaburzeniach: percepcji, mowy, uwagi, pobudliwości, a nawet w rozwoju umysłowym. Mają negatywny wpływ na reakcje posturalne i emocjonalne, napięcie mięśni, funkcje poznawcze, ruch i zachowanie.
Stymulacja sensoryczna i motoryczna aktywność podczas wczesnego dzieciństwa przygotowuje procesy mózgowe na resztę życia. Może mieć nawet wpływ na szybkość uczenia się, umiejętność pisania i czytania, zdolności językowe.
Dysfunkcje integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego.
Źródłem bodźców mających ogromny wpływ na rozwój i funkcjonowanie mózgu jest DOTYK.
Zauważono, że wolny, stały nacisk stosowany wobec dzieci (posiadających zaburzoną integrację sensoryczną) powoduje tzw. czucie głębokie: obniża hiperaktywność, wycisza, rozluźnia, uspokaja układ nerwowy, pomaga w utrzymaniu koncentracji i w nauce.
W tym celu wykorzystuje się artykuły obciążeniowe. Niezastąpione podczas terapii sensorycznej, a także zabawach i ćwiczeniach w domu.
Każdy człowiek jest inny – każde dziecko ma zindywidualizowane potrzeby sensoryczne, których zaspokojenie pomaga lepiej rozwijać się i funkcjonować w społeczeństwie.
Nie bagatelizuj zaburzeń procesów sensorycznych, pomóż swojemu dziecku!